Isea 2013

 

ART, BODY AND TECHNOLOGY
OVERVIEW CURRENT APPROACH FROM LATIN AMERICAN

The presentation aims to make a brief tour of the current state of the art of the production that articulates the human body and the technology in the fields of dance and performance. This tour offers a mapping of various levels of production, such as artists, work of art , theoretical production, collaboration networks, research in Latin American festivals and an analysis of the general situation in the region.

No doubt that the art-technology development in Chile and Latin America has been largely led by artists from the visual arts. In this scope we can see that the performative arts are not far behind, while its approach to science and technology has been happening slowly, it is now possible to recognize several projects developed in our region. These projects constitute a network of performances, educational and outreach that have shaped a recognizable set between dance-performance and technological mediation.

Moreover, the state of the art makes evident conceptual, aesthetic and economic problems,  it proposes new ways of collaborative creation, instances of intercultural exchange and training that have allowed local development of projects pushing the boundaries of traditional Dance and Performance Art territories.

Meanwhile It is recognized that in  Latin America a first approach to the relationship between dance and technology, comes from the videodance production, in which the initial scenic event moved to digital imaging and the screen. This is evident in several countries, making it visible  a second state of the dance-performance and technology exploring more complex technical and aesthetic structures therefore presenting unequal levels of development in the countries of the region.

 



ARTE, CUERPO Y TECNOLOGÍA  APROXIMACIÓN A UN PANORAMA  ACTUAL  LATINOAMERICANO 

En la exposición se pretende realizar un recorrido breve por la situación actual de la producción artística que sitúa como eje central el cuerpo humano y la tecnología desde el campo de la performance y la Danza. Este  recorrido propone un mapeo de diversas instancias de producción en los ejes descritos, tales como: artistas,  obras, producción teórica, redes de colaboración,  investigación y festivales realizados en América Latina, y un análisis del panorama general en la región. 

Sin duda que el desarrollo de arte-tecnología en Chile y América Latina ha estado mayormente comandado por artistas provenientes de las  Artes visuales. En este campo de acción podemos ver que las artes escénicas y performativas no se quedan atrás, y si bien su aproximación a la ciencia y la tecnología ha ido ocurriendo lentamente , actualmente es posible reconocer distintos proyectos desarrollan en nuestra región. Estas instancias de trabajo componen una red integrada por diferentes acciones ya sean éstas artísticas , formativas y de difusión que han ido conformando un cuerpo reconocible de exploración entre danza-performance y mediación tecnológica.

Por otra parte, el estado de la cuestión evidencia problemáticas diversas tanto conceptuales, estéticas y económicas, propone nuevos medios de creación colaborativa , instala instancias de intercambio intercultural y de formación que han permitido un desarrollo local que funciona en paralelo y desde los márgenes del territorio tradicional de la Danza y la Performance. 

Se reconoce a la vez que en América Latina una primera aproximación a la relación danza y tecnología, proviene desde la producción de videodanza, que como acontecimiento inicial  desplazó lo escénico a la imagen digital y a la pantalla. Esto se evidencia en la mayoría de los países, siendo un segundo estado danza-performance y tecnológica de estructuras técnicas y estéticas más complejas, por tanto presenta niveles de desarrollo desiguales en los países de la región.

 

 

Summary Brisa MP

Transdisciplinary Chilean artist. She investigates relationship between the body, science,  and technology.

Her work in dance and performance art language try to develop questions and research about new human body conceptions, body-city-technology relationship, and study new methodologies, paradigms, art forms from the technology use.

She won the SOGEDA PRIX for Electronics choreography "Ejercicios Electrocoreográficos"  In Monaco Dance Forum (Montecarlo,2006). She development dance and technology residence toghether with collective SWAP PROJECT at ZDB (Lisbon 2009). She has won contest FONDART (Government of Chile) in 4 opportunities.

She is a member of the Latin American Network MAPAD2 Dance and technology.
In 2009 she published book “INTERFERENCIAS”, and she writes in Escaner Cultural digital magazines.

She is director the INTERFACE International Festival of Art, body, science and technology, and FIVC, International Videodance Festival of Chile.

She´s licensed in Visual Arts, Arcis University (Chile). Postgraduate in “Studies and Projects in Visual Culture” Barcelona University (Spain). She studied Dance in the University (Chile) , workshops and seminaries in dance, digital medias and technology in Europe and Latin American.
Actually, She  develop tesis and research of Masters in Technology and Aesthetics of Electronic Arts, Tres de Febrero National University . Buenos Aires (Argentina).

She has won contest DIRAC - Ministry of Foreign Affairs of Chile-  for your participation in  ISEA 2013

 


Work art


INTERFACE
International Festival Art, Body, Science and Technology


FIVC, International videodance Festival of Chile